Wydział Gospodarki Komunalnej i Inwestycji
Wydział Gospodarki Komunalnej i Inwestycji działa w oparciu o następującą strukturę:
1) stanowisko ds. komunalnych i spółek z większościowym udziałem Miasta Żywca;
2) stanowisko ds. transportu zbiorowego osób;
3) wieloosobowe stanowisko ds. inwestycji miejskich;
4) wieloosobowe stanowisko ds. utrzymania parku i zieleni miejskiej;
5) wieloosobowe stanowisko pracy – stacja obsługi stajni w parku miejskim;
6) wieloosobowe stanowisko pracy – toalety publiczne w parku miejskim;
Do zakresu działania Biura ds. Gospodarki Komunalnej należy w szczególności:
1) w zakresie spraw komunalnych i współpracy ze spółkami z większościowym udziałem miasta:
a) koordynowanie kontaktów Burmistrza ze spółkami z większościowym udziałem Miasta Żywca;
b) prowadzenie spraw związanych ze sprawozdaniami z działalności Zarządów i Rad Nadzorczych Spółek za poszczególne lata;
c) prowadzenie spraw związanych z uczestnictwem przedstawiciela Miasta Żywca w zgromadzeniu wspólników w spółkach z większościowym udziałem miasta;
d) przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawie cen urzędowych za usługi przewozowe lokalnego transportu drogowego;
e) koordynowanie prac związanych z udziałem Miasta Żywca w zadaniu pn. Oczyszczanie ścieków na Żywiecczyźnie, realizowanym przez Związek Międzygminny ds. Ekologii w Żywcu;
f) koordynowanie kontaktów Urzędu ze stowarzyszeniami, konwentami i związkami gmin (miast), związanych ze współpracą na rzecz wymiany doświadczeń w zakresie nie zastrzeżonym do właściwości innych wydziałów;
g) prowadzenie spraw związanych z cmentarzem komunalnym;
h) organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi oraz pomnikami i tablicami pamięci;
i) ubieganie się o środki finansowe na zadania związane z grobownictwem wojennym;
j) prowadzenie ksiąg pochowanych oraz dokonywanie wpisu do imiennej ewidencji pochowanych na cmentarzach wojennych;
k) prowadzenie spraw związanych z opieką nad zwierzętami bezdomnymi (psami i kotami) z terenu Miasta Żywca;
2) w zakresie transportu zbiorowego osób:
a) prowadzenie spraw związanych z planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego;
b) prowadzenie spraw związanych z infrastrukturą przystankową;
c) prowadzenie spraw związanych z uzgodnieniami zasad korzystania z dworców i przystanków;
3) w zakresie inwestycji miejskich - planowanie zadań inwestycyjnych realizowanych na terenie Miasta Żywca przy współudziale właściwych wydziałów Urzędu (z wyjątkiem inwestycji z zakresu inżynierii miejskiej), realizowanie tych zadań oraz sprawowanie nadzoru inwestorskiego, a w szczególności:
a) przygotowanie zadań inwestycyjnych, polegających na zlecaniu opracowania dokumentacji projektowej wraz z wymaganymi uzgodnieniami i uzyskaniem pozwolenia na budowę;
b) przygotowanie i przeprowadzenie przetargów na opracowywanie dokumentacji i realizację zadań inwestycyjnych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych;
c) zawieranie niezbędnych umów na opracowanie dokumentacji projektowych, realizację zadań inwestycyjnych, prowadzenie nadzorów inwestorskich i obsługę geodezyjną;
d) koordynowanie realizowanych procesów inwestycyjnych na terenie miasta, współdziałanie w tym zakresie z inwestorami zastępczymi;
e) udział w naradach i komisjach dotyczących przygotowania oraz realizacji zadań inwestycyjnych;
f) sprawowanie nadzoru nad realizacją inwestycji miejskich i rozliczanie ich pod względem rzeczowym i finansowym;
g) przygotowanie wniosków do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w sprawie dofinansowania zadań inwestycyjnych związanych z ochroną środowiska;
h) opracowanie zbiorczych planów inwestycyjnych na rok następny w oparciu o propozycje złożone przez poszczególne wydziały i jednostki organizacyjne Urzędu;
i) przygotowanie i realizacja zadań, polegających na modernizacji obiektów istniejących bądź kapitalnych remontów, gdzie procesy przygotowania i realizacji robót są analogiczne jak dla przedsięwzięć inwestycyjnych;
j) współpraca z innymi inwestorami;
k) gromadzenie i ewidencjonowanie dokumentacji inwestycji realizowanych przez Wydział;
l) dokonywanie przeglądów zakończonych inwestycji;
m) współpraca ze Związkiem Międzygminnym ds. Ekologii w Żywcu;
n) współdziałanie z Wydziałem Finansów i Budżetu w zakresie wprowadzania środków trwałych do ewidencji po zakończeniu i rozliczeniu zadania inwestycyjnego.
4) w zakresie utrzymania parku i zieleni miejskiej oraz stajni:
a) prowadzenie prac związanych z utrzymaniem parku miejskiego;
b) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem zieleni miejskiej, w zakresie nie zastrzeżonym do właściwości innych wydziałów;
c) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień na realizację zadań z zakresu utrzymania parku i zieleni miejskiej;
d) opieka nad zwierzętami w parku miejskim: prowadzenie i obsługa stajni (mini zoo), woliery dla ptactwa oraz współdziałanie w tym zakresie ze służbami weterynaryjnymi;
e) organizacja działań promocyjnych z wykorzystaniem zasobów będących w dyspozycji stajni i parku;
5) prowadzenie całokształtu spraw związanych z obsługą i utrzymaniem toalet publicznych w parku miejskim.